Štýly jogy

Precvičujem nasledovné štýly jogy:

Hatha joga je jedným z najstarších druhov jogy, vychádza z niekoľko tisícročnej tradície a zmienky o nej nájdeme v starovekých védach.

Tradičná indická joga využíva ľudské telo a fyzický pohyb ako nástroj k dosiahnutiu vnútorného pokoja a vyrovnanosti. Toto cvičenie očisťuje telo od toxínov, zvyšuje ohybnosť, silu svalov a koncentráciu, no predovšetkým upokojuje myseľ a pomáha nadviazať spojenie so sebou samým.

K tejto očiste slúžia asány (pozície), mudry (symbolické gestá), pránajáma (kontrola dychu) a krije (očistné techniky). Hatha joga je ideálnym cvičením pre všetkých, ktorí si chcú zlepšiť nielen kondíciu, ale najmä byť zdraví a vnútorne vyrovnaní. Cvičenie Hatha jogy má taktiež pozitívny vplyv na vnútorné orgány, srdcovocievny, nervový a hormonálny systém. Vďaka cvičeniu a správnemu dýchaniu sa naučíte rozumieť svojmu telu, emóciám a nájdete cestu k svojmu vnútornému JA.


Hlavné zásady cvičenia Hatha jogy

  • Cvičte nenásilne a rešpektujte svoje vlastné limity. Asány zaujmite len do pocitu príjemného natiahnutia a miernej únavy, zamerajte svoju pozornosť dovnútra. Nie je dôležitý vonkajší efekt, ale to, ako sa cítite.
  • Riaďte sa svojím vlastným telom. Ak budete mať nepríjemné pocity ako bolesť, nevoľnosť, búšenie srdca či problémy s dýchaním, kľudne si oddýchnite, napite sa a zhlboka dýchajte.
  • Sústreďte svoju pozornosť na pocity vášho tela, nesnažte sa dostať do pozície za každú cenu. Vaša hranica je tam, kde pocítite bolesť. Akékoľvek násilie, prílišný tlak, odrazy, švihy, skoky a podobne do jogy nepatria, dokonca pôsobia kontraproduktívne.
  • Cieľom cvičenia Hatha jogy nie je byť najlepší a zvládnuť dokonale všetky asány, ale príjemný pocit zo správne zvládnutej a precvičenej pozície. Najdôležitejšie je počúvať svoje vlastné telo, rešpektovať jeho danosti a rozsah.
  • Nikdy sa neporovnávajte s druhými, ale sústreďte sa iba sami na seba, na svoje telo a pocity. Pamätajte, že v joge nie je dôležité byť lepší ako ostatní, ale byť lepší ako ste boli predtým, no predovšetkým byť v spojení sám so sebou.
  • Dôležité je cvičiť pravidelne, ideálne dva až trikrát do týždňa. Pri pravidelnom cvičení sa výsledky dostavia približne po 2 až 3 mesiacoch.

Powerjoga vychádza z tradičnej hatha jogy a aštanga jogy. Je spojením prvkov klasickej jogy a moderných poznatkov z rôznych športových odvetví, anatómie a fyziológie. Opiera sa tiež o vedomosti z oblasti rehabilitácie a strečingu.

Je „oslobodená“ od klasickej filozofie jogy a zameriava sa skôr na fyzickú stránku človeka – súmerné zaťaženie celého tela a systematické precvičovanie všetkých svalových skupín, zároveň ich posilnenie a uvoľnenie.

Cieľom pravidelného cvičenia powerjogy je – podobne ako pri iných formách jogy – silné, zdravé, štíhle a pružné telo a pokojná, vyrovnaná myseľ. Pomáha odstraňovať svalovú dysbalanciu a nadobudnúť správne držanie tela, zlepšuje flexibilitu, silu, zachováva prirodzenú hybnosť kĺbov a pružnosť chrbtice. A v neposlednej rade, cieľom powerjogy je cítiť sa fit a v pohode.

Powerjoga nie je ovplyvnená filozofioua či náboženstvom ako klasická joga. Je to systematické cvičenie celého tela, učenie sa koncentrácii a správnemu dýchaniu.

Rozvíjaním svojej telesnej schránky človek zároveň upokojí svoju myseľ a načerpá novú energiu.

Počas hodiny powerjogy sa jednotlivé jogové pozície (asány) plynulo a pravidelne opakujú jedna za druhou v dynamickom slede so zameraním na dych. Každý pohyb je vykonávaný vedome a v takom tempe, ktoré si každý môže prispôsobiť svojim schopnostiam a možnostiam.

Výhodou tohto cvičebného štýlu je práve jeho individuálny prístup ku každému cvičencovi – ak máte problém natiahnuť sa do konečnej fázy niektorého cviku, môžete použiť jednu z variácií.

Nie je potrebné a ani správne preceňovať svoje sily a nútiť telo natiahnuť sa za každú cenu do konečnej fázy asány, keď pri nej cítime bolesť či nepohodlie. Najdôležitejšie je počúvať svoje telo, koncentrovať sa na každý pohyb, plynule dýchať a nezadržiavať dych.

Slovo Flow v angličtine znamená plynutie. Flow joga je druh Vinyasa jogy, pri ktorom je pohyb synchronizovaný s dychom a pozície plynule nadväzujú jedna na druhú v rytme nádychu a výdychu. Je to akoby duša tancovala v tele, slobodne a bez zábran.

Počas hodiny Flow jogy si precvičíte celé telo – od pomalého naťahovania cez dynamické cvičenie na rozprúdenie energie, až po pozdrav slnku a rôzne variácie pozícií v stoji na zvýšenie sily. Asány ako strom či orol vás naučia koncentrácii a zvýšia vašu stabilitu. Na konci sa môžete uvoľniť a zrelaxovať v pozícii šavasána, kedy pri tónoch relaxačnej hudby zabudnete na všetky starosti.

Flow joga je vhodná pre všetkých, ktorí chcú rozhýbať svoje telo – začiatočníkov aj pokročilých. Na začiatku bude možno chvíľku trvať, kým sa vaše telo prispôsobí, no po pár hodinách získate kondíciu a budete si môcť naplno vychutnať radosť z pohybu.

Shakti joga je cvičenie pre ženy, pri ktorom sa pracuje s energiou kundalini, nazývanou aj „hadia sila“. Je to potenciálna energia stvorenia, ktorá sa skrýva v každom človeku. Podľa starodávnych učení sa nachádza v chrbtici v oblasti spodnej čakry, kde spí zvinutá ako had. Keď sa s ňou naučíte vedome pracovať, táto energia sa môže prebudiť a vy zažijete veľký nával životnej sily, kreativity a radosti.

Pri cvičení Shakti jogy sa využívajú klasické jogové asány v kombinácii s prvkami tantra jogy, kundalini jogy a dychovými cvičeniami pránajamy. Je zameraná na prácu s energiou, čakrami a svalmi panvového dna, ktoré zvyknú byť vekom a po pôrode ochabnuté.

Toto cvičenie vám prinesie zdravie, krásu, dobrý pocit zo svojho tela a zlepšenie sexuálneho života. Po hodine Shakti jogy sa budete cítiť oddýchnuté, nabité energiou a spríjemným pocitom, že ste urobili niečo pre svoje telo aj dušu.

Shakti znamená posvätnú silu, prvotnú dynamickú kozmickú energiu, ktorá je zdrojom pohybu v celom vesmíre. Je stelesnením božskej ženskej tvorivosti.

Tak prečo sa necítiť po cvičení ako bohyňa??

Gravidjoga je cvičenie špeciálne pre tehotné ženy počas nádherného obdobia, kedy sa ich telo pripravuje na zrod nového života. Toto cvičenie vám prinesie zdravie, zvýši schopnosť koncentrácie a pomôže pripraviť vaše telo aj myseľ na pôrod. Taktiež vám dodá silu a energiu zvládnuť náročné chvíle, ktoré prídu po narodení vášho dieťatka.

Pomocou jogových asán udržíte vaše telo aktívne a minimalizujete nepríjemné príznaky tehotenstva ako je ranná nevoľnosť či zápcha. Svaly sa vám spevnia a povolí sa napätie predovšetkým v oblasti panvy, čo uľahčí samotný pôrod, no zároveň urýchli proces regenerácie po ňom.

Gravidjoga vám pomôže udržať si optimálnu hmotnosť, spevniť oblasť panvového dna, zlepšiť krvný a lymfatický obeh a odstrániť bolesti chrbta, ktorými často tehotné ženy trpia.

Na hodinách gravidjogy sa tiež naučíte technikám správneho dýchania, čo vám veľmi pomôže ľahšie zvládnuť kontrakcie počas pôrodu. Pomocou relaxačných techník a meditácie sa zbavíte stresu a napätia. Vďaka prvkom z tantra jogy sa spojíte so svojou vnútornou ženou a dieťatkom vo vašom brušku, nadobudnete sebavedomie a naučíte sa využívať svoj tvorivý potenciál energie Shakti.

http://www.stockfreeimages.com/