Intuitívne varenie v praxi – Prečo sa oplatí variť doma?

(článok vyšiel v časopise VITALITA č. 4/2017)

Intuitívne varenie v praxi

Prečo sa oplatí variť si sám doma?

Veľa ľudí sa dnes zaujíma o zdravé stravovanie a životný štýl, ktorý je v súčasnosti „in“. Spolu s týmto trendom rastie aj ponuka zdravých, vegetariánskych a vegánskych reštaurácií, prípadne „ozdravenie“ jedálneho lístka v klasických reštauráciách. Vo väčších mestách máte toho na výber pomerne veľa, no pokiaľ bývate a pracujete mimo centra, v menšom meste alebo na dedine, nájsť zdravú alternatívu klasického denného menu môže byť niekedy problém. Nezúfajte, ale berte to pozitívne – máte o dôvod viac pripraviť si zdravé jedlo sami! Domáca strava má veľa výhod – vždy viete, aké suroviny a v akej kvalite ste použili, môžete si jedlo upraviť a ochutiť podľa svojho gusta, a taktiež si ho nabiť pozitívnou a liečivou energiou. Vaše telo sa vám za takúto láskyplnú starostlivosť odvďačí zdravím a vitalitou.

Ďalšou veľkou výhodou domáceho stravovania je, že je oveľa ekonomickejšie. Pokiaľ sa naučíte nakupovať s rozumom a využívať rôzne výhodné akcie, môžete takto ušetriť pomerne dosť peňazí. Ak navyše máte vlastnú záhradku, prípadne v okolí nejaký dobrý zdroj domácej sezónnej zeleniny a ovocia, máte veľké šťastie. Bola by škoda to nevyužiť!

Ak bývate sami, možno vás napadne, že je škoda variť len pre jedného. Prípadne ak zvyšok rodiny nad vašimi zdravými pokusmi ohŕňa nos, nedajte sa odradiť! Neberte varenie ako stratu času, ale pristupujte k nemu s láskou a radosťou, nabijete tak jedlo pozitívnymi vibráciami.

Recepty, ktoré vám prinášam, vznikli úplne spontánne, preto v nich nenájdete presné miery a váhy. Neberte ich ako presné návody, ale skôr ako zdroj inšpirácie. Môžete si do nich pridať čokoľvek, na čo máte chuť. Nebojte sa skúšať nové chute a kombinácie! Ak náhodou nejakú surovinu nemáte, skúste ju nahradiť podobnou.

 

Šošovica s cesnakom a rímskym kmínom, jačmeň s hubami, šalát z mrkvy, cvikly a kapusty

Potrebujete: zelenú šošovicu, olivový olej, čiernu soľ (ak nemáte, tak obyčajnú), rímsky kmín, dlhé korenie (alebo obyčajné čierne korenie), cesnak, jačmeň, čerstvé šampiňóny, vegetu, jarnú cibuľku, petržlenovú vňať (alebo akékoľvek bylinky).

Šalát: biela kapusta, mrkva, cvikla, jablkový ocot, olivový olej, soľ, korenie, rasca.

Postup:

Šošovicu premyte, dajte do hrnca a varte vo vode, kým sa voda nevstrebe a šošovica bude mäkká. Pridajte olivový olej, čiernu soľ, rímsky kmín, dlhé korenie (alebo obyčajné čierne korenie) a pretlačený cesnak. Chvíľu poduste, odstavte, zakryte a nechajte „dôjsť“.

Jačmeň uvarte v inom hrnci do mäkka (podobne ako ryžu), pridajte nakrájané hríby, olej, vegetu, nakrájanú jarnú cibuľku, petržlenovú vňať (alebo akékoľvek bylinky), korenie.

Nastrúhajte kapustu, mrkvu a cviklu, pridajte jablkový ocot, olivový olej, soľ, korenie a kmín. Tento šalát možno jesť hneď, ale najlepší je odležaný v chladničke tak o deň-dva, keď zelenina pekne zmäkne a pustí šťavu.

Sójové kocky, hríby a cuketa wok asia style, jazmínová ryža

Potrebujete: sójové kocky, sezamový olej, sójová omáčka, cesnak, jarná cibuľka, hríby, cuketa, tahini, tamarindovvá pasta (alebo šťava z citróna či limetky), sezamové semiačka, jazmínová ryža, rukola a uhorka na šalát.

Postup:

Sójové kocky zalejte vriacou vodou a nechajte chvíľu zakryté, kým napučia. Potom vodu zlejte, kocky nechajte odkvapkať a opražte ich dozlata na panvici s olejom, sójovou omáčkou a cesnakom.

Vo woku rozohrejte sezamový olej, pridajte nakrájanú jarnú cibuľku, hríby, cuketu, tmavú sójovú omáčku a sprudka opražte. Nakoniec pridajte opečené sójové kocky, lyžicu tahini, lyžičku tamarindovej pasty (alebo šťavu z polky citróna) a sezamové semiačka. Nechajte všetko spolu prehriať a hotovo 🙂

Takto môžete urobiť hocijakú zeleninu, čo doma nájdete.